Tekstit

Bike & boat Aitolahti- Mustalahti

Kuva
  Jes. tämmösiä olenkin odotellut. Bike and boat on aivan mahtava yhdistelmä retkeilyyn. Ja kun ottaa pyöräkärryn pyörän perään saa lapsen tai lapsetkin mukaan. Me lähdettiin tytön kanssa matkaan  Aitolahdesta ,Ensilästä. Poljin siis Sorilasta Ensilään ja sieltä hypättiin laivan kyytiin. KUVAUS PYÖRÄ LAIVAAN – BIKE & BOAT Bike & Boat -risteilyillä voit yhdistää upeasti pyörä- ja laivamatkailun. Laivan kannelle mahtuu 25 polkupyörää, joten ostathan lippusi etukäteen! HUOM: MYÖS POLKUPYÖRÄ TARVITSEE PAIKKALIPUN! (hinta 5 €). Matkalla on mahdollista ostaa laivan buffetista kahvia, pullaa ja kylmiä juomia. Pyörät matkaavat laivassa ns. omalla vastuulla. LÄHTÖPAIKAT Laiva kulkee välillä Tampere Mustalahti – Tampere Aitolahti. Lähdöt ovat tasatunnein niin, että laiva lähtee klo 10, 12 ja 14 Mustalahdesta, sekä klo 11, 13 ja 15 Aitolahdesta. Yhdensuuntainen laivamatka kestää n. 50 minuuttia. Tsekkaa aikataulut alta! Lähtöpaikkojen osoitteet: Mustalahti: Paasikivenkatu 2, 33230 Tampere

Jyväskylä

Jyväskylään lähdettiin mutta empä muista miksi. Ei varmaan ollut mitään erikoista syytä. Mutta pienellä budjetilla mentiin. Matkalla paikkoja selatessani esille pompsahti  Mäki-Matin perhepuisto. otimme siis suunnaksi sen. Mäki-Matin perhepuisto on siis  Jyväskylän kaupungin ylläpitämä suomen vanhin perhepuisto. Puistossa on aukioloajat ja ne kannattaa tarkastaa netistä. Lelut ja vempeleet olivat puistossa vapaassa käytössä. Puistosta löytyy keittiö ,vessat ja leikkihuone sekä kahvila. Makkaran paistopistekkin näytti löytyvän. Sää sattui olemaan juuri tuona päivänä aika kehno mutta pakattiin tarpeeksi kuravaatetta ja lämmintä vaatetta mukaan. Puistoilun jälkeen matka jatkui kohti kotia mutta matkan varrelta löytyi taas kiva eläinpiha missä oli laamoja , lampaita ja kanoja.  Ihana lato kahvila jonka yläkerrassa kirpputori.  Ennen eläinpihaa piipahdin Höyry galleriassa (Korpilahdentie 10, 41800 Korpilahti. -M

Tuulentien tila

Kuva
Tuulentientila sijaitsee Teiskon Kaanaassa. Paikka on lämminhenkinen ja rento. Tilalla on myös lato kahvila josta  saa  herkullisia omatekoisia leivonnaisia.  Aloitimme tilaan tutustumisen kahvilasta ja sen herkuista. Siirryimme ulos nauttimaan leivonnaisista ja katselemaan lampaita sekä laamoja. Juttelimme tilan omistajan kanssa tilasta ja sen eläimistä ja eikä aikaakaan kun olimme jo sisällä aitauksessa syöttämässä ja rapsuttelemassa lampaita. Tuulentien tilalla on kesällä aittamajoitusta ja Lato kahvilan yhteydessä oli myös kirpputori. Sopii myös pyöräretken kohteeksi tai välietapiksi. -M

Santasaari ,Kangasala

" Santasaari sijaitsee Vesijärvellä, ja sinne on mahdollista saapua kesällä veneellä tai meloen sekä talvella jäitä ja jäälatuja pitkin olosuhteiden niin salliessa. Virkistysalue sijaitsee Santasaaren Pikonlinnan puoleisessa eteläkärjessä. Kesällä rantautumaan pääsee uuden laiturin kautta."  Visit kangasala Päiväretki Santasaareen. Auto jätettiin pikonlinnalle ja lähdettiin tarpomaan jään yli kohti Santasaarea. Paikasta en ollut koskaan kuullut ennen kuin törmäsin siihen jossain Facebookin retkeily aiheisella sivustolla.  Iso risti komeilee niemekärjessä joten saari on helposti tunnistettavissa. Saarella on aikoinaan pidetty ilmeisesti seurakunnan leirejä. En tiedä pidetäänkö nykyään vai toimiiko vain virkistyspaikkana. Päärakennus on ainakin palanut maantasalle mutta muutama hökkeli siellä vielä seisoi. Matka pikonlinnalta jään yli on lyhyt,mutta sinä päivänä kun me olimme liikkeellä oli aika jäätävä tuuli ja se hieman hidasti kulkemista.  Santasaareen pääsee myös hiihmällä

Maalaishotelli Morva ja synninlukko

Kuva
Morva on ihana maalaishotelli Jämsässä. Todella hyvä vaihtoehto esim. Himoksen hulinalle jos ei siitä niin välitä. Me lähdettiin viettämään miehen kanssa parisuhde aikaa sinne. Hotellissa on myös perhehuoneita minne on oma sisäänkäynti. Morvassa on välinevuokraus palvelu sekä aivan mahtava pulkkamäki. Lainattiin miehen kanssa fatbiket ja lähdettiin polkemaan läheiselle laavulle. Samalla tutustuttiin paikallisiin poliiseihin ja kuultiin Jämsän "uutiset" ja himoksen kommellukset :D Pyöräretken jälkeen mentiin syömään ja myöhemmin illalla meitä odotti höyrysauna. Taidettiin me pulkkamäessäkin käydä. Hyvien unien jälkeen päästiin maalaisaamupalalle.  Morvassa on todella lämminhenkinen tunnelma ja asiakaspalvelu. Tätä työtä tehdään sydämmellä. Suosittelen paikkaa pariskunnille sekä lapsiperheille. Aamupalan jälkeen Matka jatkui kohti kotia mutta ensin käytiin katsomassa synninlukko "Synninlukko on rotko lounaisessa Keski-Suomessa Jämsän ja Jämsänkosken välillä. Synninlukon ni