Tekstit

Näytetään tunnisteella luola merkityt tekstit.

Luolat

Kuva
 Eksyin taas lueskelemaan retkeily aiheisia blogeja ja törmäsin mielenkiintoisiin juttuihin luolista. Olivatpa vielä Pirkanmaalla. Siitä se idea sitten lähti. Pienen suostuttelun jälkeen auton nokka kohti Kangasalaa. Luin luolasta nimeltä Pirunkallion luola. Luola on Ohtolassa Valkeakoskelle menevän tien varressa. Kordinaatit  N:   6813849   E:  339313.  Siinä reittiohjeet. No muutama kerta mentiin edestakaisin autolla . Enkä saanut koordinaatteja millään näkymään. No netin syövereistä löytyi myös kartta jota vertasimme google mapsiin. Kuin ihmeen kaupalla kartalla oleva möykky löytyi. Nyt piti vain selvittää missä luola oli. Pyörittiin ja pyörittiin. Pelto aukeaa oikealle puolella ja möykky vasemmalle. Päädyttiin kulkemaan möykyn yli ja lähdettiin kulkemaan soratietä. Aivan väärään suuntaan. Kartta näytti että luola olisi aivan tien vieressä. Lapsilla sentään oli hauskaa pomppia lätäköissä ja välillä jopa maata niissä. No palattiin takaisin möykylle ja tut...

Iso-Vuorijärven luola

Kuva
Oli kaunis syyskuinen päivä ja päätettiin lähteä Oriveden suunnalle Iso-vuorijärven retkeily reitille. Tän paikan taisin bongata facebookista retkeily ryhmästä. Tampereelta retkeilyreitille matkaa on noin 49 km ja sen ajaa noin 45 minuutissa,joten se on lapsi perheelle ihan ok matkan päässä. Eikun pakkaamaan reppua ja suunnaksi orivesi. Meillä pienempi lapsi kulkee retkillä mukana kantorinkassa kätevästi ,välillä toki kävelee mutta pääosin rinkassa. Retkeilyreitti alkaa parkkipaikalta Rutajärventie 180. Parkkipaikalta luolalle on matkaa vain 500m. Joten sen jaksaa pienempikin lapsi kävellä. Vähän matkaa polkua kun kävellään saavutaan korkealle kalliolle jonka alapuolella luola sijaitsee. Kalliolta on komeat näkymät järvelle. Ylhäällä lasten kanssa saa olla todella varovainen koska alas päin on noin 20m pudotus. Aikamme ihailtuamme lähdimme kulkemaan polkua pitkin alas. Luola on niin sanottu lippaluola ihan veden vieressä. Alhaalla huomasimme että nuotiopaikka oli varattu ja näin korona...