Tekstit

Näytetään tunnisteella rotko merkityt tekstit.

Juupajoen rotko

Kuva
Juupajoen rotko sijaitsee yllätys yllätys Juupajoella noin 40 minuutin päässä Tampereelta osoitteessa Koskitie 45. Rotko on noin 30 hehtaarinen luonnonsuojelualue. Rotkon pohjalla virtaa kaunis joki. Reittejä löytyy kolme. Keltainen joka on noin 400m, Punainen noin 900m ja sininen noin 2km. Kaikki reitit alkavat pysäköinti paikalta josta lähdetään laskeutumaan portaita alas rotkoon. Reitin varrelle on tehty hienoja hahmoja. Peikkoja, haltijoita ja muita myyttisiä hahmoja. Punainen reitti on haastavin. Reitti kohoaa korkealle kapealle harjulle. Reittille on kuitenkin tehty kaiteita helpottamaan kipuamista. Tätä reittiä meidän ei ollut tarkoitus kulkea mutta alkuun sininen ja punainen reitti kulkivat samaan suuntaan. Joten lähdettiin kipuamaan ylöspäin. En suosittele reittiä missään nimessä pienille lapsille tai liikuntarajoitteisille . Tarkoitus oli siis kulkea sinistä koska reitin varrella oli laavu ja näköalapaikka. (Laavulle pääsee myös esteetöntä reittiä parkkipaikalta Kirkkotie 15....

Torisevan rotkojärvet

Kuva
 Lähdin parin päivän retkelle yksisseen koska tarkoitus oli kävellä pari pitempää reittiä, jotka ei lapsille sovi siis ainakaan meidän lasten ikäisille😅. Tai no tietysti riippuu lapsista 🤷‍♀️. Pienempi menisi kyllä kantorinkassa mutta Torisevalla nousuja on aika paljon ja isompi tarvitsisi jotkut valjaat ettei tippuisi reunan yli🤦‍♀️ No lähdin siis matkaan yksin tai ajatus oli mutta sainkin matkaan mukaan isäpuoleni(jonka laivalla sitten yövyin Jäminkipohjassa).  Torisevan rotkojärvet sijaitsevat  kantatie 66:n varrella n. 5 km Virtain keskustasta Ruoveden suuntaan.  Reitti alkaa Torisevan  Kahvimajalta ja on noin 7km pitkä. Polku kulkee ylhäällä kalloin päällä josta on komeat näkymät, ei ehkä paras mahdollinen vaihtoehto jos kärsii korkean paikan kammosta, mutta ihan kivalta ne maisemat näytti kauempaakin 😅 Reitti jatkuu Inkerinkalliolle. Tämä paikka on reitin korkein kohta ja sillä on mielenkiintoinen historia jos se paikkaansa pitää.  Polkua kun jatk...