Tekstit

Näytetään tunnisteella pihalla merkityt tekstit.

Hermannin polku, Soini

Kuva
  Välipäivien toinen retkikohde oli noin 10min ajomatkan päästä meidän vuokra mökistä. Hermannin polku 5km "helppo kulkuinen" reitti Soinissa. Sanan helppo pistin heittomekkeihin koska varmasti polku on helppokulkuinen kesällä, ei juurikaan mäkiä, kivikoita tai isoja juuria. Mutta talvella kun lunta on pohkeisiin asti ja polulla oli kulkenut  yksi ihminen edellisenä päivänä eli polku näkyi juuri ja juuri. Eikä matkaa helpottanut pulkan raahaaminen perässä 😅 Eli tuli pieni muutos alkuperäiseen suunnitelmaan. Päätin että rämmimme Hermannin/Kaipaisen kämpälle. Parkkipaikalta matkaa oli noin 800m. Joka tuntui kyllä vähintään 5km lumisessa polussa. Polku alkaa Hermannin tuolilta. Polulle pääsee myös toiselta parkkipaikalta. Sieltä matka on pidempi kämpälle mutta toiselle taukopaikalle (kaihiharjulle) sieltä on lyhyempi matka. Rämmittiin siis polkua eteenpäin hissukseen, välillä pysähdellen katselemaan kaunista lumista metsää. Fasaanikin pyrähti lentoon pusikosta. Arvuuteltiin elä...

Isojärven kansallispuisto

Kuva
 Tänään lähdettiin Isojärvelle. Niin monta kertaa ollaan oltu sinne menossa ja kerran jo melkein mentiinkin jos en oli laittanut väärää osoitetta naviin🥴 Isojärven kansallispuisto sijaitsee Kuhmoisissa. Noin 90 km Tampereelta. Pakkasta oli reilu kymmenen astetta ja luntakin oli kivasti maassa joten ajattelin että otetaan pulkat mukaan helpottamaan matkan tekoa. Viime vuoden pulkat oli käytetty loppuun jostain syystä ja päätinkin että nyt haetaan kunnon ahkiot. Loisto ostos, teräsjalakset kulkivat kuin unelma perinteisiin muovi pulkkiin verrattuna 👍 Otettiin mukaan paljon paljon paljon evästä. Ja lämmikettä. Viime vuonna opin että lisä vaatetta ei koskaan voi olla liikaa mukana kun ollaan paikallaan. Pakkasta oli kuitenkin sen verran että pienten varpaat palelevat. Jeps. Saavuttiin siis Isojärven parkkipaikalle. Lähdettiin  Heretyn kämppäkahvilalta. Tarkoituksena kiertää 3km luontopolku. Kello läheni jo 11. Lapset alkoivat olemaan sen verran nälkäisiä että päätettiin suunnata...

Kivikesku, Nokia

Kuva
 Kivikesku on luonnonsuojelu alue Pohjois-Nokialla. Tampereelta hyvinkin lyhyen matkan päässä. Polku on noin kilometrin mittainen ja sen varrella on kaksi nuotiopaikka. Kannattaa varautua kantamaan puut parkkipaikan läheisyydestä. Sinisellä mkitty polku kulkee lähellä suolampia ja oli paikoitellen aika märkä vaikka pakkastakin oli. Suosittelen siis vedenpitäviä kenkiä. Saavuttiin ensimmäiselle nuotio paikalle jonne matkaa oli noin 900m. Sopiva matka lapsille. Nuotiopaikalla oli jo aika paljon porukkaa joten päädyimme syömään eväitä hieman kauemmaksi koska perheessämme oli muutama päivä sitten vielä riehunut mahatauti. Söimme siis kallion päällä johon joku oli tehnyt oman nuotiopaikan. Ei tehty tähän kuitenkaan tulia. Vaikka pakkasta oli vain kaksi astetta tuuli oli kova joten Ilma tuntui kylmältä. Ihan kiva paikka ja polku sopivan mittainen lapsille. Ehkä jotain tuulen suojaa olisin kaivannut mutta sekin nyt on vain pukeutumis kysymys. -M